استرس علیه لاغری

احتمالا خاطرتان هست هر هفته قرار شد از پس یک چالش جدید در زمینه رسیدن به کاهش وزن بربیایم.

، این هفته نوبت چالش پرخوری ناشی از استرس بود! آیا شما هم جزو افرادی هستید که وقتی خیلی ناراحتید یا استرس دارید سمت یخچال و کابینت خوراکی‌ها می‌روید و غم‌ها و تنش‌هایتان را با کالری‌ها شریک می‌شوید؟! باید گفت این عادت بسیاری از آدم‌ها از جمله خود من است که در شرایط استرس زا مثلا مشکلات کاری به منابع کالری پناه می‌بریم.

جالب این‌که غذاهایی که در چنین شرایطی مصرف می‌کنیم معمولا چرب، پرنمک، شیرین و سرشار از کالری و در یک کلام ناسالم هستند. نه یک لیوان آب یا حتی یک تکه بیسکویت کم کالری! تازه اگر مواد غذایی که در این شرایط خورده می‌شوند کم کالری هم باشند به هر حال غذایی محسوب می‌شود که خوردن آن لازم نبوده و فقط کالری اضافی وارد بدن می‌کند و نتیجه‌ای جز اضافه وزن برایمان نخواهد داشت.

از نظر علمی هنگام بروز استرس، سلول‌های بدن برای تامین انرژی مورد نیازشان قند را به سرعت تخریب می‌کنند بنابراین در چنین شرایطی میزان قند خون پایین می‌آید که با علائمی مثل ضعف و گرسنگی شدید، اضطراب، عصبی بودن، لرزش و پریشانی بروز می‌کند.

به همین دلیل هم سراغ خوراکی‌ها بویژه انواع پرکاری مثل شکلات و چیپس و... می‌رویم تا قندخون افزایش پیدا کند و علائم ایجاد شده رفع شوند. من این هفته به واسطه برگزاری یک نمایشگاه 4روزه و حضور 14ساعته در غرفه خیریه حیوانات با فشار کاری زیادی موجه بودم؛ موضوعی که باعث می‌شد مدام احساس گرسنگی داشته باشم. البته باید اعتراف کنم در 50درصد موارد نتوانستم مقاومت کنم و شیرینی، بستنی،نوشابه انرژی‌زا و... خوردم اما به حدی دچار عذاب وجدان شدم که آن سرش ناپیداست.

تمام این ناپرهیزی‌ها هم یعنی نیم کیلو افزایش وزن. البته دو روز آخر هفته به حدی عذاب وجدان داشتم که به جای خوردن مواد پرکالری، جایگزین‌های سالم و مناسب پیدا کردم. مثلا به جای خوردن چیپس و شکلات هر زمانی که احساس گرسنگی می‌کردم، یک عدد آدامس بدون قند می‌جویدم. بدون شک یکی از کشف‌های بزرگ این هفته همین آدامس است چون واقعا حس گرسنگی و ولع خوردن خوراکی‌های پرکالری را از بین می‌برد.

منبع:jamejamonline.ir