رنگدانه‌ای برای بهبود سلامت انسان|پرشین لاین

ما از اهمیت مصرف سبزیجات برگدار سبز در رژیم غذایی خود آگاه هستیم. این محصولات سرشار از آهن، ویتامین A و بسیاری مواد مغذی دیگر هستند که با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.اما نکته دیگری درباره این سبزیجات برگدار، به‌ویژه آنهایی که سبز تیره هستند، وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشیم و در دوران مدرسه با آن آشنا شده‌اید. فتوسنتز فرآیندی است که گیاهان برای جذب نور خورشید و تبدیل آن به غذا و انرژی مورد نیاز خود برای بقا انجام می‌دهند.رنگدانه‌ای که موجب سبزی گیاهان می‌شود در قلب فتوسنتز قرار دارد. این رنگدانه که به‌نام کلروفیل شناخته می‌شود فرآیندی شیمیایی را ممکن می‌سازد که گیاهان در آن نور خورشید را به گلوکز تبدیل می‌کنند.اما مشخص شده است که این رنگدانه مفید برای گیاهان می‌تواند از انسان نیز در برابر برخی بیماری‌ها محافظت کرده و همچنین به طور کلی سلامت ما را بهبود ببخشد.

کمک به سم‌زدایی کبد

مطالعات نشان داده‌اند که کلروفیل ممکن است تولید آنزیم‌هایی در بدن که سموم موجود در کبد را نابود می‌کنند،افزایش دهد.در یک مطالعه با حضور سوژه‌های حیوانی، دریافت کلروفیل در شرایطی که سوژه‌ها مقدار زیادی آفلاتوکسین B-1(یک ماده سرطان‌زا که در بادام زمینی، ذرت و دیگر غلات آلوده یافت می‌شود) مصرف می‌کردند با کاهش میزان آسیب DNA در کبد همراه بود.

کمک به کاهش وزن

کلروفیل از طریق تسریع دفع و از بین بردن مواد زائد به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. این ماده از یبوست پیشگیری کرده و سطوح مایع را متعادل می‌کند. مطالعه‌ای که در سال 2014 در دانشگاه لوند در سوئد انجام شد، نشان داد که مصرف مکمل کلروفیل با یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدارت با افزایش سطوح کوله‌سیستوکینین، هورمونی مسئول احساس سیری حین و پس از غذا خوردن، احساس گرسنگی را کاهش داده است.

مبارزه با سرطان

مطالعه انجام شده در دانشگاه ایالتی اُرگان نشان داد که کلروفیل و کلروفیلین چگونه با مواد سرطان‌زا پیوند تشکیل داده و از جذب آنها توسط دستگاه گوارش جلوگیری می‌کنند.به‌طور ویژه، کلروفیل در پیشگیری از رشد سرطان‌هایی که با مواد شیمیایی تحریک می‌شوند، موثر عمل می‌کند. کلروفیل موجود در سبزیجات برگدار سبز ممکن است به‌واسطه محافظت در برابر سموم غذایی، خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

مبارزه با بیماری

کلروفیل فرآیندی شیمیایی را امکان‌پذیر می‌کند که به گیاهان اجازه می‌دهد از نور خورشید برای تولید گلوکز استفاده کنند. بدون کلروفیل، گیاهان قادر به ادامه حیات نیستند.همچنین، این رنگدانه می‌تواند فواید سلامت جالب توجه‌ای را برای انسان ارائه کند. با مصرف سبزیجات سبز ما نه تنها ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی دریافت می‌کنیم، بلکه از خود در برابر سرطان محافظت کرده، بدنمان را سم‌زدایی می‌کنیم.

سبزیجات برگدار سبز تیره گزینه‌هایی سرشار از کلروفیل هستند. اسفناج با 23.7 میلی‌گرم در هر فنجان در صدر فهرست قرار می‌گیرد. جعفری، شاهی آبی، آراگولا، تره فرنگی، و لوبیا سبز با اختلافی نزدیک در پس اسفناج قرار دارند. مارچوبه و جوانه‌های بروکسل نیز سرشار از کلروفیل هستند.سبزه‌ گندم را می‌توان به‌عنوان یک مکمل به تنهایی مصرف کرد یا آب آن را با آب سبزیجات دیگر ترکیب کرد. سبزه‌ گندم به‌عنوان یک ابرماده غذایی در نظر گرفته می‌شود و به پاکسازی کبد کمک می‌کند.سبزه‌ گندم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و توانایی کنترل التهاب را دارد. همچنین، مصرف این محصول با آپوپتوز(مرگ سلول‌های سرطانی) پیوند خورده است.شما به‌راحتی می‌توانید سبزه‌ گندم را در خانه پرورش دهید یا پودر آن را خریداری کرده و در اسموتی‌ها یا نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنید.سبزیجات دریایی یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید مد نظر قرار دهید. انواع مختلف علف‌های دریایی افزون بر سطوح بالای کلروفیل دارای ید نیز هستند که به حفظ سلامت تیروئید کمک می‌کند.جوانه‌ها با توجه به محتوای مواد مغذی خود به‌عنوان غذایی سالم در نظر گرفته می‌شوند و سرشار از کلروفیل نیز هستند. شما می‌توانید آنها را به سالادها یا ساندویچ‌ها اضافه کنید.گیاهان دارویی مانند جعفری، ریحان و گشنیز رنگ سبز خود را از کلروفیل دریافت می‌کنند. جعفری سرشار از ویتامین K است در شرایطی که ریحان حاوی کلسیم و حتی اسیدهای چرب امگا-3 است.



منبع:armandaily.ir